آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری: اصلاحات نیاز به بازسازی دارد/ از اعتدال گفتمانی بیرون نمی‌آید/ مجلس آینده شبیه مجلس پنجم خواهد بود

 

  فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان در هشت سالی که در قدرت حضور داشتند نتوانستند گفتمان و رویکرد اصلاح‌طلبی را در ساختار حقیقی کشور تئوریزه کنند که این مسئله مهم‌ترین نقدی است که به جریان اصلاح‌طلبی وارد است.

 آذر منصوری اظهار داشت: اصلاح‌طلبی نه به دنبال براندازی بوده و نه به دنبال رفتارهای احساسی، البته ممکن است نقدهایی در این ارتباط به این جریان وارد باشد ولی با توجه به ظرفیت‌های موجود، جریان اصلاح‌طلبی سعی کرده که از این امکان استفاده کند برای اینکه روندهای نادرست را در کشور اصلاح و زمینه را برای تحقق یک جامعه دموکراتیک در همه ابعاد ایجاد کند.

وی در مورد نواصلاح‌طلبی نیز گفت: اصلاً نمی‌دانم چرا بحث نواصلاح‌طلبی مطرح شده است و چه ضرورتی داشت در شرایط فعلی این موضوع مطرح شود؛ هر جریان سیاسی برای اینکه بتواند به بقای خودش ادامه دهد و به ورطه انحطاط و زوال نیفتد باید بر ضرورت نفی درونی و بیرونی خودش تأکید داشته باشد و این یک اصل مسلم است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید براینکه جریان اصلاح‌طلبی به نقد درونی و بیرونی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برای اینکه نقد ما از واقع‌بینی، انصاف و عینیت لازم برخوردار باشد باید الزامات را رعایت کنیم، چون چنانچه الزامات رعایت نشود آن نقد نه تنها به بازسازی و اصلاح آن جریان سیاسی منتهی نخواهد شد بلکه عامل حملات مکرر به آن جریان می‌شود و اساساً جایگاه خودش را در جامعه از دست می‌دهد.

منصوری تأکید کرد: به اعتقاد من هر جریان سیاسی که بخواهد پیشرفت کند باید مدام به نقد خودش بپردازد و نقاط ضعف خودش را بازشناسی و آسیب‌شناسی کند تا بتواند به حیات سیاسی خودش ادامه دهد، این با نواصلاح‌طلبی که برخی این روزها مطرح می‌کنند البته هم تفاوت دارد.

به گفته وی، مخالفان اصلاحات همواره در تلاش بودند که این جریان را به سه دسته تندرو، افراطی و میان‌رو تقسیم‌بندی کنند که در این تقسیم‌بندی اگر نگاه واقع‌بینانه‌ای وجود داشته باشد عملاً غیرممکن است.

منصوری به نقد خود از جریان اصلاحات پرداخت و گفت: اصلاح‌طلبان در این هشت سالی که در قدرت حضور داشتند نتوانستند گفتمان و رویکرد اصلاح‌طلبی را در ساختار حقیقی کشور تئوریزه کنند که این مسئله مهمترین نقدی است که به جریان اصلاح‌طلبی وارد است.

عضو جمعیت زنان مسلمان نو اندیش ادامه داد: عدم تبیین گفتمان اصلاح‌طلبی در جامعه در بین جریان‌های سیاسی باعث شده بود که جریان رقیب از این ضعف بیشترین بهره‌برداری را برای حمله بی‌امان به جریان اصلاح‌طلبی در طول هشت سال کند.

وی در مورد گفتمان اعتدال نیز گفت: اعتقاد ندارم که اعتدال گفتمان است بلکه معتقدم اعتدال یک رویکرد و روش است، بنابراین اگر تلاش می‌کنیم از اعتدال گفتمان بیرون بیاوریم این تلاش به نتیجه نخواهد رسید، چرا که از اعتدال گفتمانی بیرون نمی‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش پایانی اظهارات خود به تحلیل خود از آرایش سیاسی مجلس دهم پرداخت و گفت: قطعاً مجلس آینده با مجلس فعلی متفاوت خواهد بود و شاید شبیه مجلس پنجم باشد یعنی اقلیت قوی از اصلاح‌طلبان، چهره‌های عاقل و میانه‌رو از این طیف در آن وجود داشته باشد.

 منبع: پایگاه خبری آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.