آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری:اصلاح طلبان برای هر محدودیتی راهکار دارند

 

  

سرویس سیاسی برنا:انتخابات با رقابت معنی پیدا می کند و  با توجه به شرایط عمومی و مطالبه سیاسی توده های مردمی حضور دوباره اصلاح طلبان در رقابت های انتخاباتی نفس تازه ای به ریه  فضای سیاسی کشور دمیده خواهد شد. اصلاح طلبان که نتایج انتخابات 92 را برای خود مناسب می بینند با بازسازی و اجرای استراتژی های لازم بر آنند تا مجلس دهم را از آن خود نمایند و برای این هدف با تدبیر و اندیشه پیش می روند. چنانکه آذر منصوری می گوید:

«اصلاح طلبان با واقع بینی نسبت به شرایط و صورت مساله ای که در فضای سیاسی کشور با آن مواجه هستند در انتخابات آینده نیز باید از راهبرد انتخابات 92 بهره گرفته و از همین راهبرد به موفقیت در انتخابات پیش رو برای پیشبرد و ائتلاف حداکثری و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دست پیدا کنند. دستگاه های نظارتی باید توجه کنند که با تنگ تر کردن فضا برای جریان های سیاسی و احزاب سیاسی مشارکت حداکثری و حماسه سیاسی که رهبری فرمودند باید با انتخابات رقم زده شود، تحقق پیدا نخواهد کرد.»

 آذر منصوری که سابقه حضور در شورای شهر و احزاب سیاسی اصلاح طلب را در کارنامه  خود دارد و از فعالین پر و پا قرص و باسابقه جریان اصلاح طلبی به شمار می آید، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا به مسئله حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس اشاره کرده که در پی می خوانید:

شرایط حاکی از حضور جدی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس است و انتخابات در شرایطی برگزار می شود که به نظر می رسد، نسبت به گذشته چهره رقابتی تری خواهد داشت؛ آیا سیستم های نظارتی همسان با مطالبه عمومی شرایط برگزاری انتخابات رقابتی مطلوب را فراهم می کنند؟

با توجه به آنچه که در قانون بررسی صلاحیت ها منظور داشته و بر رعایت اصل بی طرفی در خصوص بررسی صلاحیت ها فارغ از اینکه این افراد از چه گرایش و یا چه جناح سیاسی هستند، اشاره شده است، انتظار ما بر رعایت اصل بی طرفی در بررسی صلاحیت ها است و اگر این اصل رعایت نشود نمی شود انتظار داشت انتخاباتی که برگزار خواهد شد، انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم باشد.با رعایت این اصل نهاد منتخبی هم که در امتداد این رفتار شکل خواهد گرفت برآمده از یک انتخابات آزاد و پرشور و بر مبنای آرای حداکثری مردم بوده و تاثیر و قدرت دو چندانی خواهد داشت.

دموکراتیک ترین ظرفیت قانون اساسی فراهم کردن آزادانه گردش قدرت در کشور است و با رعایت این مسئله ما شاهد چرخش قدرت و در نتیجه پاسخ گوی نهادی که از دل این انتخابات شکل خواهد گرفت، خواهیم بود اما چنانچه این وظایف و اختیارات که بر عهده نهادها گذاشته شده عملکردش در جهت حذف یک جناح سیاسی در انتخابات باشد و به نوعی بخواهند جناحی عمل کنند دیگر نمی توان اسم این انتخابات را یک انتخابات رقابتی گذاشت که زمینه چرخش قدرت را فراهم کند. با توجه به انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم این ذهنیت و مسئله در افکار عمومی به طور جدی مطرح است که آیا در انتخابات آینده نهادهای نظارتی که مسئولیت بررسی صلاحیت هارا بر عهده دارند با توجه به قانون اساسی از این اصل حفاظت خواهند کرد یا خیر. متناسب با این ظرفیت و این پیشینه و این عملکرد، رد صلاحیت جریان اصلاح طلب قابل مقایسه با جریان اصولگرا نخواهد بود و با این وضعیت و پیشینه اصلاح طلبان استراتژی و راهبرد متناسب را اتخاذ خواهند کرد.

رویکرد اصلاح طلبان فارغ از مشارکت حداکثری فعالان در انتخابات در قبال محدودیت های که حضور آنها را تحت الشعاع قرار می دهد چیست؟

تجربه نشان داده که  اصلاح طلبان نمی توانند از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات غفلت کنند، به هر میزان که مشارکت افزایش پیدا کند گزینه های مناسب تری در رقابت وجود خواهد داشت و شانس اصلاح طلبان برای پیروزی بیشتر می شود. مشارکت حداکثری یک اصل بسیار مهم است و باید از همه امکانات برای مشارکت حداکثری در انتخابات بهره گرفت. با توجه به تجربه ای که ما در انتخابات گذشته در خصوص رد صلاحیت کاندیدای اصلاح طلب پشت سر گذاشتیم این پیشینه و تجربه باید مبنای رفتارهای امروز وآینده اصلاح طلبان باشد تا استراتزی و راهبرد مناسبی را پیدا کنیم. اولین بحث اجماع اصلاح طلبان است هر قدر شعاع این اجماع و ائتلاف افزایش پیدا کند به  هدف شکل گیری مجلسی که طبق فرمایش امام(ره)در راس امور باشد نزدیک تر خواهیم شد. با توجه به همه این مسوولیت ها و موانع و امکاناتی که در اختیار است باید تلاش کرد که مشارکت حداکثری شکل بگیرد. اصلاح طلبان با واقع بینی نسبت به این شرایط و صورت مساله ای که در فضای سیاسی کشور با آن مواجه هستند در انتخابات آینده نیز باید از راهبردانتخابات 92 بهره گرفته و از همین راهبرد به موفقیت در انتخابات پیش رو برای پیشبرد و ائتلاف حداکثری و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دست پیدا کنند. در دوره اخیر مجلس با بحث دادن پول از طرف معاون اول رئیس جمهور قبلی به نمایندگان مجلس ، نمونه های مشابه و اظهار نظرها و سنگ اندازی هایی که مقابل دولت یازدهم انجام گرفته، مواجه بودیم . تمام این موارد انتظارات را از مجلس آینده بالا می برد و قاعدتا باید استراتژی و راهبرد متناسب تبیین شود.

با توجه به ایجاد محدودیت های تازه ای که برای سران اصلاح طلب ایجاد شده، آن را نشان از چه می دانید؟ آیا این روند شدت پیدا می کند و چه محدودیت های را برای اصلاح طلبان خواهد داشت؟

بخشی از این محدودیت ها در انتخابات سال 92 هم پیش روی اصلاح طلبان بود ، تقریبا فضا برای حضور رئیس دولت اصلاحات در انتخابات گذشته فراهم نشد و محدودیت هایی که برای وی وجود داشت و اینکه آقای هاشمی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت و عضو خبرگان رهبری با مسئله رد صلاحیت مواجه شدند، این ها بخشی از محدودیت هایی بود که مانع حضور حداکثری اصلاح طلبان در انتخابات شد. تا قبل از انتخابات سال 92 محدودیتهایی در فضای انتخاباتی در آستانه انتخابات شکل گرفت  بطور مثال حذف تصویر آقای خاتمی را در روزنامه ها داشتیم ، اما پس از انتخابات 92 در مقطعی این انبساط ها ایجاد شد و مجددا در هفته های اخیر این محدودیت اعمال شده است. این نوع صورت مسئله و محدودیت ها محدود به این زمان و انتخابات آینده نیست، در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم نیز این محدودیت ها وجود داشت.

تجربه انتخاباتی گذشته نشان می دهد که اگر چنانچه مطالبه ی همه نهادهای موجود در کشور حضور حداکثری مردم در انتخابات باشد ، این حضور حداکثری باید با انبساط فضای انتخاباتی بدست آید. با تنگ تر کردن فضا برای جریان های سیاسی و احزاب سیاسی مشارکت حداکثری و حماسه سیاسی که رهبری فرمودند باید با انتخابات رقم زده شود تحقق پیدا نخواهد کرد. با توجه به تجربه ای که ما در انتخابات گذشته پشت سر گذاشتیم در انتخابات پیش رو این انبساط به سمت بیشتر شدن ادامه پیدا خواهد کرد.

دولت روحانی و دستگاه های زیرمجموعه دولت با توجه به اختیارات و وظایفی که قانون بر عهده نهادها و دولت گذاشته باید تلاش کنند تا این گشایش وانبساط افزایش بیشتری داشته باشد و تا زمان باقی مانده به انتخابات دوره دهم مجلس از ظرفیت هایی که در اختیار دارند استفاده کنند که انبساط سیاسی لازم را در آستانه انتخابات ایجاد کنند.

هرگاه اصلاح طلبان اتحاد داشتند پیروز شدند و هر گاه به سمت افتراق رفتند شکست خوردند شما روند اتحاد و اجماع آنان را چطور می بینید آیا راهبرد منسجم انتخاباتی دارید؟

در کشوراحزاب سیاسی وجود دارند که بعد از دوم خرداد 1376و با شعار توسعه سیاسی آقای خاتمی توانستند تاثیرگزاری بیشتری در فضای عمومی کشور داشته باشند. البته با توجه به محدویت ها و باورهایی که در جامعه ما در خصوص احزاب و جامع نبودن قانون احزاب و کاستی هایی که وجود دارد احزاب نتوانستند در فضای سیاسی کشور از آن سپهر سیاسی لازم برای تاثیرگذاری برخوردار باشند و احزاب بزرگ نیز برای فعالیت با محدودیت هایی مواجه شدند. با توجه به ظرفیتی که احزاب در فضای سیاسی کشور دارند باید از این ظرفیت ها بهره گرفت تا انتخابات آینده را به سمت اجماع حداکثری پیش برد.

اما انتخابات 92 نشان داد حضور شخصیت های موثری مثل آقایان هاشمی و خاتمی به خصوص تاکید من بر این دو شخصیت است توانستند اجماع و ائتلاف مورد نظر را در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم ایجاد کنند.

اجماع و ائتلاف مورد نظر بسیار در انتخابات آینده محتمل خواهد بود، چون رویکرد جریان اصلاحات تاکید بر حفظ منافع ملی و تحقق آشتی و وحدت ملی و دور کردن خطرات از کشور است و به هیچ وجه با توجه به این رویکرد منافع جمعی نباید فدای منافع فردی شود.

چنانچه همه اصلاح طلبان روش و سازکاری که در انتخابات گذشته منجر به پیروزی اصلاح طلبان شد را به کار گیرند در خصوص اینکه اجماع با خدشه ای در انتخابات آینده مواجه شود ، نباید نگران بود.

اصلاح طلبان باید معطوف به ساختار رسمی قدرت باشند یا ساحت های اجتماعی را مورد توجه قرار دهند؟

اصلاح طلبی یک جریان دو سویه است از یک طرف باید تلاش کند با توجه به ظرفیت های موجود در قانون اساسی اصلاحات لازم را در ساختار قدرت ایجاد کند نمونه اش حضور موثر جریان های اصلی در انتخابات است که این مکانیزم امکانی است که قانون در اختیار اصلاح طلبان قرار داده تا بتواند با حضور در نهادهای منتخب دموکراتیک راهکار قدرت را به سمت عملکرد مطلوب تر و پرهیز از اشتباهات به پیش برند و این یک سوی حرکت اصلاح طلبان در فضای کشور است.

اما به همین میزان برای نهادسازی و ایجاد گسترش مشارکت های سیاسی و اجتماعی و احیای حس مسئولیت پذیری در بطن جامعه نیز باید تلاش شود تا زمانی که مشارکت سازمان یافته در عرصه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی شکل نهادینه به خود پیدا نکند، نمی توانیم بگوییم که اصلاحات جامعه محور در کشور ما تحقق پیدا کرده است . راهکار و مکانیزم تحقق اصلاحات جامعه محور، تلاش برای نهادسازی در بطن جامعه و گسترش تامین مشارکت سازمان یافته مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها است. با این رویکرد باید بتوانند از ظرفیت های موجود استفاده کنند، با تاکید بر گفت و گو و تعامل با همه جریان های سیاسی موجود اعم از اصلاح طلب و اصولگرا به نوعی این دو لازم و ملزوم هم هستند.

 چنانچه این سپهر اجتماعی شکل سازمان یافته به خود بگیرد و بتواند در فضای سیاسی کشور موثر باشد این مشارکت سازمان یافته می تواند نقش موثر و تعیین کننده ای را ایفا کند.

منبع: خبرگزاری برنا 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.