آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

پیامدهای اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفتن نقش زنان در تصمیم گیری - آذر منصوری


 

یک فعال حوزه زنان گفت: نادیده گرفتن نقش زنان در مراکز تصمیم گیری پیامدهای اجتماعی و فرهنگی هم برای زنان و هم برای مردان دارد. پذیرش مشارکت زنان در سطوح مختلف نهادهای تصمیم‌گیر، نتایج مثبتی را نه تنها برای زنان بلکه برای آحاد جامعه دارد.

منصوری افزود: روی این موضوع توافق وجود دارد که توسعه بدون ایفای نقش برابر آحاد جامعه و ایجاد فرصت‌های برابر امری دست نیافتنی است. زیرا اتکای کشورهای توسعه یافته بیشتر بر سرمایه‌های انسانی است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، نادیده گرفتن آنان دستیابی به توسعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند و توسعه متوازن، پایدار و متکی بر اصل سرمایه‌های انسانی نخواهد بود.

منصوری تاکیدکرد: ایجاد فرصت‌های برابر و دیدن نقش زنان در توسعه با جریان سازی در ساختار حقیقی و حقوقی کشور ما تبلور می‌یابد. اگر زنان در روند برنامه‌های توسعه‌ای و سیاستگذاری حضور جدی داشته باشند، جریان‌سازی ایجاد فرصت‌های برابر در ساختار حقوقی کشور، مسیر خود را طی می‌کند. در ساختار حقیقی قدرت نیز با تکیه بر نقش نهادهای مدنی و مردم نهاد چه در قالب نهادهای مدرن و چه سنتی باید جریان‌سازی شود.

وی اضافه کرد: در صورت تحقق این ظرفیت و جریان‌سازی در ساختار حکومت و جامعه می‌توانیم ادعا کنیم نقش زنان در فرآیند توسعه دیده شده است.

منصوری در ادامه گفت: حضور زنان در نهادهای منتخب مانند شورای اسلامی شهر و روستا، شورایاری و مجلس شورای اسلامی و نهادهای فرادست و فرودست می‌تواند در آینده کشور موثر باشد، به میزانی که ظرفیت زنان دیده نشود، توسعه متوازن و پایدار دست نیافتنی‌تر می شود.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: مشارکت زنان در سطوح مختلف تصمیم‌گیری در کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده است و این کشورها تلاش می‌کنند تاثیرگذاری زنان را افزایش دهند.

منصوری در پایان درباره نقش زنان به عنوان رای‌دهنده بر افزایش مشارکت سایر افراد گفت: خانواده به عنوان نخستین و موثرترین کانون اجتماعی همچنان در جامعه نقش اصلی را ایفا می‌کند و زن به عنوان محور خانواده بر فضای فکری خانواده،نوع رویکردها و تصمیم‌گیری‌ها چه در حیطه خانواده و چه محیط اجتماعی و فرهنگی نقش بزرگی ایفا می کند، بنابراین می‌تواند در مشارکت سیاسی سایر اعضای خانواده تاثیر زیادی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.