آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری :پایگاه اجتماعی مناسب اصلاح طلبان عامل پیروزی آنان است

 

 

اصلاح طلبان در ماههای اخیر فعال­تر از گذشته ظاهر شده و در صدد اجماع بیشتر برآمده­اند این جبهه با توجه به حاشیه رانده­شدن در دولت نهم ودهم پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جان تازه­ای گرفته است و در صدد است تا در انتخابات آتی مجلس نقش پررنگ­تری داشته باشد و برای همه­گیر شدن مقبولیت خود دامنه ائتلاف خود را به درون اصولگرایان نیز گسترش دهد. آذر منصوری تحلیلگر مسائل سیاسی در این خصوص معتقد است که باید برای انتخابات پیش رو چتر اصلاح­طلبی گسترده­تر از گذشته باشد. در ادامه گفت و گوی این فعال سیاسی با همدلی را می­خوانید:

-        آیا اختلافاتی در درون جبهه اصلاح طلبان وجود دارد؟

در گذشته برخی تکروی­ها وجود داشت اما ضرورت تشکیل یک جبهه و ائتلاف برای برون رفت از اختلافات است. و وقتی که احزاب انتخاباتی در پیش رو دارند برای کاستن از اختلافات با یکدیگر ائتلاف می­کنند تکثر عقاید را می­پذیرند. اما نکته مهم در خصوص استراتژی اصلاح­طلبان این است که احزاب زیر مجموعه اصلاح طلبی باید رفتاری­های بدور از حاشیه­سازی داشته باشند تا زمینه چند دستگی را ایجاد نکند و همراه با اجماع حداکثری باشد و با توجه به گفتمان جریان اصلاح طلبی در کشور و تجربه این جریان برای ایستادگی بر اصول، قاعدتاً همه جریان ها که در چارچوب این گفتمان هستند جزیی از این ائتلاف خواهند بود اگر جریان و یا جریانی بخواهد که حرکت متفاوتی داشته باشد در این جریان سیاسی جایی نخواهد داشت هرچند باید گفت که این اختلاف یک اختلاف درون خانوادگی بوده و هیچ جای نگرانی نیست و نباید نگران بود که این اختلافات به جریان اصلاح طلبی لطمه خواهد زد بلکه اگر اجماع وجود داشته باشد و تکروی های گذشته تکرار نشود پیروزی این جبهه حتمی است.

-        آیا این  اطمینان از پیروزی به نزدیکی دولت تدبیر و امید و جریان اصلاح طلبی بر می گردد؟

فاصله بین اعتدالیون و اصلاح­طلبان وجود ندارد چون هردو جریان به هم پیوسته هستند و با توجه به رویکرد اصلاح­طلبان که بعد از دولت اصلاحات به دنبال اعتدال گرایی بودند قاعدتاً هیچ اختلافی بین دولت تدبیر و امید و اصلاح طلبان وجود ندارد و بدنه اجتماعی دولت هم اصلاح­طلبان هستند و این نشان از امیدواری به آینده دارد نباید فراموش کرد که پیروزی دولت در برنامه­های خود، کمک بزرگی به اصلاح طلبان خواهد کرد و در حال حاضر اصلاح طلبان نیز به جامعه نزدیک­تر شده اند و پایگاه بهتری نسبت به گذشته و گروه­های دیگر دارند.

-        آیا ائتلاف اصلاح­طلبان با افراد معتدل اصولگرایی امکان پذیر است؟

با توجه به رفتار اعتدال­گرایی در بین بزرگان اصلاح­طلبی، این امکان که ائتلاف­ها از چتر اصلاح­طلبی فراتر برود، وجود دارد. هرچند نیاز به بررسی و تحلیل واقع­بینانه شرایط کشور وجود دارد. هرچند این قضاوت زودهنگام است  اما با توجه به تحولات سیاسی در داخل کشور و گشایش­ها در فضای سیاست خارجی این ائتلاف در جریان های سیاسی قابل پذیراست و باید منتظر خبرهای خوب در این زمینه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.