آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری: مشارکت سیاسی زنان در ایران کم است

   

به گزارش ایرنا، آذر منصوری عصر یکشنبه 27 اردیبهشت ماه در جلسه ای با عنوان 'خشونت علیه زنان' در دانشگاه اصفهان افزود: این امر به دلیل آن است که دولت های مستقر هیچ سازوکار مشخصی را برای شرکت زنان در امور سیاسی نداشته اند. 
وی یکی از دلایل برخی خشونت ها علیه زنان و دختران را نبود زنان کشور در عرصه تصمیم سازی بیان و تصریح کرد: مشکل اصلی کشور ما تا زمانی که نتوانیم حضور زنان را در عرصه های تصمیم سازی و ساختار حقوقی و حقیقی تثبیت کنیم همچنان ادامه دارد. 
وی ادامه داد: ایران با دارا بودن رقم 3.5 درصدی زنان در مجلس، با میانگین آمارهای جهانی حضور زنان در پارلمان که نزدیک به 20 درصد است فاصله بسیار دارد. 
این فعال حقوق زنان افزود: در ایران زنان و دختران تنها در عرصه های علمی و در 10 سال گذشته به دلیل باز بودن این عرصه توانسته اند بر مردان پیشی گرفته و آمار 60 درصدی ورود به دانشگاه ها را به خود اختصاص دهند. 
وی بیان کرد: طبق آماری که در سال 2014 از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد ایران از میان 142 کشور بررسی شده در رده 137 قرار گرفت و براساس شاخص های مختلف جزو کشورهای دارای شکاف جنسیتی قرار دارد. 
منصوری حضور زنان در عرصه سیاسی را به دلیل نگاه لطیف و مادرانه، موجب کاهش درگیری میان دولت ها و کاهش سطح منازعات میان کشورها دانست و درخصوص مسئله خشونت علیه زنان در جهان گفت: مشکلات اجتماعی را نمی توان بدون وابستگی به یکدیگر مورد بررسی قرار داد و خشونت نیز در واقع بی ارتباط با روسپی گری، فقر و اعتیاد و... نیست و مجموعه ای در هم تنیده و به هم پیوسته است. 
وی عنوان کرد: بیشترین میزان خشونت علیه زنان یکهزار و 400 سال پیش و قبل از ظهور اسلام بود که دختران را زنده به گور می کردند و زنان از هیچگونه حقوقی برخوردار نبودند و به دنبال آن دینی ظهور می کند که در آن زمان با نگاهی مترقیانه برای زنان و دختران حقوقی اجتماعی و خانوادگی قائل است و به آن ارج می نهد. 
وی اظهار داشت: در این حال برخی به نام دین و دینداری خشونت علیه زنان که نیمی از پیکره جوامع را شامل می شوند روا می دارند و به نام دین به ترویج خشونت دست می زنند. 
فعال حقوق زنان گفت: در سال 83 مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری، پژوهشی را بر روی 12 هزار نفر در 28 مرکز استان انجام داد که در دولت های بعدی بخش زیادی از ارزیابی ها و نتایج این پژوهش ها خمیر شده و از دست رفت. 
وی افزود: براساس این تحقیقات میزان مرگ و میر ناشی از خشونت در زنان 15 تا 45 ساله ایران برابر با میزان مرگ و میر ناشی از سرطان است. 
منصوری خشونت هایی از جمله فیزیکی، روانی و کلامی، اقتصادی و جنسی را از خشونت ها علیه زنان در ایران برشمرد و گفت: کمتر از 35 درصد از خشونت های خانگی در ایران به پلیس گزارش می شود. 
وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از موارد خشونت علیه زنان به دلیل ضعف نهادهای مدنی و فقر مددکاری در کشور است، ادامه داد: رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب و نهادهای آموزشی و پرورشی درگیر این موضوع شده اند و علاوه بر آگاه سازی به ارائه راه های پیشگیرانه می پردازند. 
منصوری بیان کرد: مهمترین و عمده ترین مسئله در مورد خشونت علیه زنان، پاک نکردن صورت مسئله است و ما نباید منکر وجود خشونت علیه زنان در کشور باشیم و آگاهی سازی، حساسیت زایی بایستی در ساختار حقیقی و بطن جامعه و نهادهای حاکمیتی صورت گیرد و فعالان امور زنان، نهادهای مدنی وارد این عرصه شوند. 
وی گفت: از سال 1998 خشونت علیه زنان به عنوان یک اولویت مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل پیشگیری از خشونت علیه زنان را با برنامه ریزی های مختلف در دستور کار خود قرار داده اند. 

در ابتدای این جلسه کلیپی با موضوع خشونت علیه زنان به نمایش درآمد که در آن به مسائلی از جمله ضرب و شتم، مزاحمت های خیابانی، چند همسری، نداشتن حق انتخاب در ازدواج، ناقص سازی جنسی دختران، اسیدپاشی، ازدواج دختران خردسال، تحقیر بارداری، خشونت کلامی و فیزیکی مطرح شد. 
جلسه بررسی آسیب های اجتماعی زنان با موضوع 'خشونت علیه زنان' عصر روز یکشنبه به وسیله انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) در سالن همایش های پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد. 
قرار بود در این جلسه الهه کولایی عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح طلب، نماینده مجلس ششم و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز حضور یابد که به دلیل حضور در جلسه ای دیگر در تهران سفر وی در آخرین لحظات لغو شد. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.