آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری: رفع تحریم‌ها بستر مناسبی را برای زنان صاحب تخصص فراهم می‌کند

 

 

 

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در یک دهه گذشته تعداد قابل توجهی از زنان وارد دانشگاه‌ها شدند. تخصص آنان می‌تواند در بهبود وضعیت کشور تاثیرگذار باشد. این بستر می‌تواند سهم زنان و قدرت اقتصادی را ارتقاء دهد و به این ترتیب زمینه را برای افزایش قدرت سیاسی و اجتماعی آنان فراهم کند.

این فعال حوزه زنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: اگر میزان تاثیرگذاری تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به درستی و دقیق تحلیل و ارزیابی نشود نمی‌توانیم به چشم‌انداز روشنی از وضعیت زنان در دوران پسا تحریم برسیم.

وی در ادامه گفت:‌ تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران تاثیر گذاشت البته بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌ها و بحران‌های کشور میراث دولت‌های نهم و دهم است و نمی‌توان آن‌ها را ناشی از تحریم‌ها دانست.

این فعال حوزه زنان افزود: بیشترین تاثیرگذاری تحریم ها در حوزه اقتصادی ارزیابی می‌شود. با توجه به تاثیرگذاری این حوزه بر حوزه‌های دیگر شاهد شکل‌گیری آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و افزایش این مشکلات در جامعه بوده‌ایم و بیشتر این آسیب ها بر زنان تحمیل می‌شود و مسایلی مانند فقر زنانه مطرح می‌شود و مشکلات رو به افزایش زنان را به عنوان نیمی از جمعیت کشور درگیر می‌کند. افزایش طلاق بیشترین آسیب را به زنان کشور می رساند.

وی خاطرنشان کرد: رشد مشکلات اجتماعی و ناکارآمدی در حوزه اقتصادی گرچه همه آحاد جامعه را در معرض آسیب قرار می‌دهد؛ اما با توجه به جایگاه و موقعیت نابرابر، زنان در کشور بیشتر در معرض آسیب‌ها قرار می‌گیرند.

منصوری با اشاره به اقدامات دولت یازدهم اظهارکرد: بعد از بکارگیری رویکرد تعاملی دولت تدبیر و امید در جامعه بین‌المللی و اعتماد سازی که منجر به انعقاد توافق تاریخی هسته‌ای شد، انتظار می‌رود در دوران پساتحریم و با توجه به باز شدن دریچه تعامل بیشتر با جامعه جهانی شاهد رفع بخش قابل توجهی از بحران‌ها و وضعیت نگران کننده‌ای که میراث دولت قبل بوده است، باشیم. طبیعتا در چنین شرایطی می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه کشور باشیم که همه آحاد جامعه را پوشش دهد چون نگاه قانون اساسی به آحاد ملت فارغ از جنسیت،قومیت و مذهب است و چنین نگاهی توزیع عادلانه منابع و امکانات و ثروت‌های ملی را باید در پی داشته باشد.

وی افزود: پس از توافق و رفع کامل تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای زنان در جهت تعامل با جامعه جهانی درباره مسایل زنان به وجود می آید تا بتوانند از تجربه‌های موفق جهانی بهره بگیرند و تعامل سازنده دولت یازدهم این مسیر را برای استفاده از تجربه‌ها فراهم می‌کند.

منصوری در پایان گفت: رتبه ایران در زمینه شکاف جنسیتی در چند سال اخیر تنزل پیدا کرده است. با بهره‌گیری از تجربه‌های کشورهای موفق،می‌توان بخشی از این شکاف به وجود آمده را تا حدودی کاهش داد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.