آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

موِلفه های نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری-آذر منصوری

  

 
 

انتخابات و فرصت صندوق راُی یکی از ظرفیت های اصلی مردمسالاری در کشور است. فرصتی بی بدیل برای تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نمادی از مرمسالاری سازگار با دین که به مخالفین جمهوری اسلامی روشن ترین و رساترین پیام مردمی بودن این نظام را می رساند. پیام روشنی که رهبری در انتخابات تاریخی خرداد سال 1392 به مردم، گروههای سیاسی و کارگزاران و متولیان انتخابات دادند ...

اصلاح طلبان و جریان اصلاح طلبی، از زمان حضور خود در سپهر سیاسی ایران، با فراز ها و فروده های متعدد روبرو بوده است. اما این جریان به عنوان یک جریان اصیل و با هویت به حیات خود در فضای سیاسی کشور ادامه داده است.در پاسخ به چرایی این ماندگاری دلایل متعددی مطرح می شود،اما اصلی ترین رمز و راز ماندگاری این جریان آن است که اصلاح طلبان اصلی ترین نقطه اتکاء خود را که همان مردم هستند رها نکرده اند. رمزی که راز انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در آن نهفته بود. انقلابی که برای تغییر روندها و رویکردهای استبدادی حاکم برکشور به وقوع پیوست و به استقرار نظام مقدس جمهوری انجامید. امروز نیز اصلاح طلبان دغدغه ای جز تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ندارند. آرمانی که به نظام جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش ختم شد .جمهوریت در کنار اسلامیت،معنی جز استقرار مردمسالاری سازگار با دین ندارد. همان که پرچمدار اصلاحات بارها بر آن مهر تاُیید زده و سنگ زیرین گفتمان اصلاح طلبی را بنا گذارده است.
جمهوری به معنای همه تجربه های مردمسالاری است که امروز موجب شده تمامی قدرت های دنیا در پی آن باشند که مشروعیت خود را از آن اخذ کنند. حاکمیت مردم بر سرنوشت خود که چیزی نیست جز” ان الله لا یغیرو ما بقوم حتی یغیر ما بانفسکم” نویدی که دین رحمانی اسلام در صدها سال پیش بشارت آن را به انسان داده بود و اسلامی که پیام آورش برای نسل بشر راه بهتر زیستن را به ارمغان آورد. اسلامی که در پرتو رحمانیت آن نسل بشر به سعادت و تکامل برسد. اسلامی که مروج اخلاق، عدالت، آزادی و کرامت انسانی باشد. نماد روشن و مشخص نظام جمهوری اسلامی ایران تکیه بر همین دو اصل استوار بوده و اصلاح طلبان با تکیه بر این مبانی راه و حرکت خود را تا کنون استمرار بخشیده اند و از این پس نیز در همین مسیر گام بر خواهند داشت. مردمسالاری سازگار با دین که در پی تحقق حقوق مسلم مردم، قانونمداری و جریان سازی گفتگو و رواداری در کشور است ،شاه بیت اصلی گفتمان اصلاح طلبی است.
بدیهی است هر اقدام و رفتاری که به این مبانی خدشه وارد کند، بدون واسطه، جمهوریت و اسلامیت نظام را هدف قرار داده است.
انتخابات و فرصت صندوق راُی یکی از ظرفیت های اصلی مردمسالاری در کشور است. فرصتی بی بدیل برای تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نمادی از مرمسالاری سازگار با دین که به مخالفین جمهوری اسلامی روشن ترین و رساترین پیام مردمی بودن این نظام را می رساند. پیام روشنی که رهبری در انتخابات تاریخی خرداد سال ۱۳۹۲ به مردم، گروههای سیاسی و کارگزاران و متولیان انتخابات دادند. به راستی چه پیامی روشن تر از اینکه حتی کسانی که نظام ر قبول ندارند به خاطر کشور در انتخابات حضور پیدا کنند؟ چه پیامی روشن تر از اینکه راُی مردم حق الناس است؟ چه پیامی گویا تر از اینکه من یک راُی بیشتر ندارم؟ آیا برای مشارکت همه گروههای و اقشار مردم پیامی روشن تر از این می توان یافت؟ آیا وقتی اعلام می شود حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، می توان مجدداُ دایره خودی و غیر خودی دیگری در انتخابات پش رو ترسیم کرد؟ آیا این پیام روشن آغاز فصل جدیدی در تحولات داخلی و همدلی و همزبانی دولت و ملت نبود؟ پس چگونه است که امروز در کشوری که باید بیش از هر زمان دیگری نماد و الگوی روشنی از مردمسالاری سازگار به با دین را به دنیا عرضه کند، عده ای به نبرد مرمسالاری سازگار با دین آمده اند و به اسم دفاع از ارزش ها، بیشترین آسیب را به ارزش هایی می زنند که برای حفظ و برآورده شدن آن ها همه دلسوزان نظام تلاش می کنند. به راستی چرا گروهی خود را مدافعین ارزش ها می دانند و به خود اجازه می دهند، اینچنین تیشه به ریشه ارزش ها بزنند و در زمانه ای که کشور بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همزبانی و آشتی و وحدت ملی نیاز دارد، اینچنین ملت ایران را متفرق و در مقابل یکدیگر قرار دهند. عده ای که خود را فرا قانون می داند و به خود اجازه می دهد، گروه مخالف اندیشه خود را با انواع برچسب و ها اتهامات و توهین ها از گردونه حضور در عرصه سیاسی کشور حذف کند و با رفتارهای قلدر ماُبانه که بر آن تابلوی ارزش ها را نصب کرده است، اینچنین در فضای کشور بی مهابا التهاب آفرینی کند. فرصت انتخابات بزنگاهی مغتنم برای همه گروههای سیاسی است که با حضور در یک رقابت عادلانه، سالم و قانونی در قدم اول با حضور و مشارکت گسترده مردم بیاندیشند و برای آن برنامه ریزی کنند و داوری نهایی را به صندوق های راُ ی بسپارند. هر رفتار که اصل مشارکت مردم را تحت الشعاع خود قرار دهد، نه تنها بر میزان بودن راُی مردم خدشه وارد کرده است بلکه مستقیماِ امید ونشاط سیاسی جامعه را نشانه گرفته است. پویایی و نشاط سیاسی جامعه در کنار مشارکت گسترده مردم در انتخابات و تقویت شاخص هایی که میزان بودن راُی مردم را قوام بخشد ،انتخابات سال ۹۴ را به نماد روشنی از مردمسالاری سازگار با دین تبدیل می کند.

منبع: سایت حزب اتحاد ملت ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.