آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

کارگاه آموزشی تحلیل جنسیت از سوی جمعیت زنان مسلمان نواندیش خراسان رضوی در مشهد برگزار شد

 

 

در این کارگاه یک روزه آذر منصوری به بیان دیدگاه ها ومبانی های ارائه شده در زمینه تحلیل جنسیت پرداخت ودر چارچوبی مشخص وبرمحور موضوع کارگاه برنامه ها واهداف را مشخص نمود.

این عضوشورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش(ایران) ضمن تشکر ازتلاش های انجام شده توسط اعضای جمعیت خراسان رضوی درجهت فعال شدن این حزب در استان ونیز پیگیری های صورت گرفته برای برگزاری این کارگاه عنوان کردتقریبا این اولین کارگاه آموزشی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در سطح استان ها می باشد وامیدوارم که بتوانیم دراین کارگاه به نتایج مدنظربرسیم.

وی اضافه کرددر این کارگاه می خواهیم  چندواژه که کاربرد فراونی در ادبیات فعالین حوزه زنان دارد،شناخت بیشتر پیداکنیم ونیز درپایان به این نتیجه برسیم که درشرایط فعلی چه بایدکرد؟ وچگونه از ظرفیت های موجوداستفاده شودتا گام های جدی در فرصت باقی مانده تا انتخابات پیش رو برداشته شود.

منصوری ادامه دادامروز  جامعه ما بایک شکاف وچالش جدی به نام شکاف جنسیتی مواجه است که این موضوع در جوامع بین الملی یکی از فاکتورهای توسعه یافتگی به شمارمی آید؛وضع زنان ایران ومیزان دسترسی آنان به شاخص ها در مقایسه با سایر جوامع درحال توسعه بافاصله جدی روبه رو می باشد.

او افزود :دربیان این مسئله باید به نکته ای اشاره کرد که امروز تمام کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که برای دستیابی به توسعه متوازن,پایدار وهمه جانبه ونیز توسعه درون زا باید به ظرفیت وتوان نیمی از جمعیت کشور که زنان هستند,توجه بشود.

وی با توجه به گزارش های سازمان جهانی اقتصاد ازسال٢٠٠۶تا کنون اظهارداشتبا توجه به ظرفیت های موجود درجامعه و توانمندی زنان ودانش آموختگی آنان سوال اساسی این است که چرا رتبه ایران دربین١۴۵کشور،١۴١می باشد؟دراین کارگاه یکی از اهداف همین هست که ازچه روش ها ومکانیزم هایی باید بهره گرفت برای اینکه رتبه  را افزایش دهیم.

منصوری در ادامه گفترویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران,توسعه محور می باشد واین نیز در سندچشم انداز قابل مشاهده است؛اختصاص جایگاه زنان در برنامه های توسعه نشان دهنده نگاه نظام به حضور زنان در مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی ومقدرات اساسی ایران می باشد.همچنین متحول ترین نگاه را حضرت امام داشتند که همان سال ٣۶قبل فرمودند"زنان باید در مقدرات اساسی کشوردخالت داشته باشند".

منصوری گفت: مشکل اصلی درتمام برنامه های توسعه ای درارتباط با جایگاه زنان این است که این جایگاه در برنامه های توسعه کشور دیده شده است اما الزاماتی در دولت برای اجرایی شدن این برنامه ها تعریف نشده است؛ وبیشتر در حد یک سندمکتوب است.

در بخش بعدی کارگاه با مشارکت افراد درقالب گروه های ده نفری ضمن بحث وگفتگو وکارکردن در مورد مفاهیم جنس وجنسیت، کلیشه های جنسیتی،تبعیض جنسیتی،باورجنسیتی،شکاف جنسیتی،عدالت جنسیتی،استراتژی جنسیتی وجریان سازی جنسیتی واکاوی و تبیین گدربخش میانی گارگاه, آذر منصوری مدرس گارگاه چندین سوال به تفکیک وبا تعیین فاصله زمانی مطرح کرد که گروه های تشکیل شده باهم فکری یکدیکر پاسخ دادند.

در قسمت پایانی گارگاه آذرمنصوری ضمن  جمع بندی پاسخ های افراد  وتشکر از مشارکت چندین ساعته دوستان  نتایج و خروجی کارگاه را بیان کرد

ما تمام این چالش ها را مطرح کردیم تا درنهایت به این برسیم که باید چه کرد؟

ونیزدر ترسیم چشم انداز،راهبرد،مأموریت،برنامه واهداف ما کجا هستیم؟درچه منطقه ای وکشوری زندگی میکنیم؟

ما در میان لایه های مختلف جامعه ودراین طیف متنوع از سلایق حرف مان چیست وچه برنامه ای داریم؟

ما درپایان بعداز مطرح کردن تمام مسئله ها به این نتیجه رسیدم که برای رفع این چالش ها وشکاف های موجود نیاز به استراتژی ای به نام "استراتژی جریان سازی عدالت جنسیتی" داریم.این استراتژی باید در دوسطح مطرح بشود،اول در سطح "ساختار حقیقی کشور" و دوم در سطح " ساختار حقوقی کشور".

این فعال سیاسی اصلاح طلب وعضو شواری مرکزی جمعیت زنان مسلمان نو اندیش افزود

با توجه به آنچه که گفته شداکنون زمان آن است که تلاش بکنیم در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز حضور پیدا کنیم،این بخشی از پروژه جریان سازی عدالت جنسیتی است. ما باید مشخص و روشن ودقیق  یک نقشه راه را نیز تعریف نمایم تا بتوانیم از حضور زنان در نهاد دموکراتیک قدرت ونهاد قانون گذار کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: جمعیت زنان مسلمان نواندیش به عنوان یک حزب دارای اصالت می تواند موجب اثرگذاری وهم افزایی برای رسیدن به اهداف باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.