آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذرمنصوری: مشارکت بالای 65 درصد زمینه ساز شکوفایی اقتصاد است

 

 

عضو حزب اتحاد ملت ایران گفت: مردم گام اول برای نجات کشور را در انتخابات 92 برداشتند که نتیجه آن نجات کشور از شرایط شبه جنگی بود. اگر قدم دوم در انتخابات 7 اسفند محکم برداشته شود اقتصاد کشور در مسیر شکوفایی می افتد و گرنه احتمال عقب گرد در گام اول هم وجود دارد.

آذر منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آینده نگری امام خمینی(ره) و نویسندگان قانون اساسی بود که تقریبا احراز تمامی پست های اصلی کشور را منوط به صندوق های رای کردند تا از خودکامگی و یکدست شدن حاکمیت جلوگیری شود.
وی وجه ممیزه انتخابات هفتم اسفند ماه را متاثر از فرصت مناسب پیش آمده برای بازسازی اقتصادی کشور در دوران پساتحریم دانست و تصریح کرد: همه ناظران بی طرف داخلی و خارجی اذعان داشتند که کشور 8 سال تمام اسیر انواع بی تدبیری های مسئولینی بود که شرایط کشور را به وضعیت جنگی و حتی بدتر از آن کشاندند و شبه قحطی ایجاد کرده بودند.

**
صندوق رای کشور را از سراشیبی سقوط نجات داد
این فعال سیاسی ادامه داد: صندوق رای در چنین وضعیتی اهمیت و قدرت خود را به نمایش گذاشت و از دل آن رئیس جمهوری خردگرا و مدبر بیرون آمد که به یاری منافع ملی، نظام و کشور آمد و فضای ناامنی را که در همه حوزه های کشور از صدر تا ذیل ریشه دوانده بود را به تدریج کاهش داد.
منصوری با بیان اینکه ساختار حقوقی قانون اساسی نشان داد که این ظرفیت را دارد که مردم بتوانند تغییرات مورد نظر خود را طریق قانون دنبال کنند تاکید کرد: شاهد بودیم که بیداری اسلامی و بهار عربی در کشورهای منطقه به وقوع پیوست با دخالت نیروهای خارجی توام شده و منجر به تغییرات ریشه ای و سازنده نشد. اما در ایران وضع به شکل دیگر است و آنچه کشور را در مقابل این قبیل حوادث بیمه کرده ظرفیت های قانون اساسی است که زمینه اصلاح امور از طریق مردم سالاری دینی فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی و به تعبیر حضرت امام (ره) نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر ممکن ترین، مقدورترین و مطلوب ترین نظامی بود که بعد از انقلاب مشروطه در کشور سر کار آمد. نماد اصلی این مردم سالاری سازگار با دین انتخابات است که همین مکانیزم در سال 92 کشور را از سراشیبی سقوط نجات داد.
**
قحطی در کمین کشور بود
این فعال سیاسی، انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری را گام نخست و هفتم اسفند را قدم دوم برای توسعه کشور دانست و افزود: شراط کشور بسیار وخیم تر از آنی بود که می دانستیم. بسیاری از استان ها حتی بای یک هفته خود ذخیره گندم نداشتند. دولت 300 هزار میلیارد تومان بدهی داخلی بالا آورده بود که در آواربرداری های بعدی کارشناسان اقتصادی رمقی بسیار فراتر از این گزارش شد. از سویی سیاست تنش زدایی را که دولت ششم و هفتم را به تا حد زیادی به ثمر رسانده بودند دولت احمدی نژاد بر باد داده و دنیا را در تقابل با ایران قرار داده بود.
منصوری ادامه داد: کشور 8 سال اسیر تندروی، بی تدبیری و تنش زایی و تخاصم بود که روحانی به آن خاتمه داد. اما این تنش زایی در فضای داخلی کشور همچنان استمرار دارد و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد بیشترین بداخلاقی و سنگ اندازی از سوی نهاد قانونگذار کشور در مسیر کار روحانی بوده ایم. یعنی نهادی که باید نماینده مطالبه بخش قابل توجهی از جامعه باشد که پای صندوق آمده و به تنش زایی رای دادند در عمل راه تقابل با این مطالبه عمومی را در پیش گرفته است.
منصوری با تاکید بر اینکه صندوق های رای برجام را به فرجام رساند و افق های روشنی را پیش پای اقتصاد کشور گذاشت گفت: مطالبه تغییر اعضای نهاد قانونگذاری ادامه خواست تغییری است که مردم در سال 92 با تغییر کارگزاران دولت پیگیری کردند. باید تلاش کرد مجلسی همسو با دولت شکل گیرد وگرنه ممکن است گام اول نیز با عقب گرد همراه شود.

**
دود کاغذ پاره ها در چشم مردم می رفت
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که عده ای معتقدند پرونده ایران به جایی رسیده بود که هر کدام از رقبای اصولگرای روحانی هم روی کار می آمدند همین مسیر را می پیمودند گفت: 8 سال حاکمیت یکدست بود و به ویژه در 4 سال پایانی احمدی نژاد که 6 قطعنامه علیه ایران صادر شد آنها وقت داشتند این مذاکرات را ختم به خیر کنند پس چرا چنین نشد؟ انها قطعنامه های شورای امنیت را کاغذپاره و بی اثر خواندند ولی فشارش را مردم بردوش می کشیدند و دود این کاغذپاره ها در چشم مردم فرومی رفت. سالها پرونده هسته ای را زیر بغل گذاشته و به مذاکرات رفتند ولی در عمل دست خالی برمی گشتند.
منصوری جریانهایی را که امروز درصدد القای این حرف غلط هستند را گروههایی دانست که حداکثر سعی خود را برای تضعیف برجام و اجرایی نشدن آن انجام دادند و بیان داشت: شما نمایندگان این طیف را ببینید. وقتی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور را به خاطر اجرای توافق تهدید به دفن با سیمان می کنند چطور می شود گفت آنها هم همین راه دولت روحانی را می رفتند؟ سبک و سیاقی که آنها در مقابل سیاست هسته ای دولت روحانی اتخاذ کردند به خوبی نشانگر این است که اگر در انتخابات 92 پیروز می شدند کشور را به چه سمت و سویی می بردند.
وی تصریح کرد: اگر انرژی هسته ای محور اصلی مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری شد به خاطر مطالبه ای بود که در سطح جامعه وجود داشت. البته مردم مطالبات دیگری را نیز در زمینه سیاست داخلی پیگیری می کنند که در حد مقدور و بخشی از توسط آقای روحانی پیگیری شده است ولی به طور قطع اگر جریانی غیر از دولت فعلی روی کار می آمد در مقابل همین حد از تغییرات داخلی نیز مقاومت می کرد.

**
تحریم انتخابات هیچ کمکی به مردم سالاری نمی کند
منصوری طرز فکری را که نتیجه انتخابات سال 92 را نقشه ای از پیش طراحی شده می داند دایی جان ناپلئونی خواند و گفت: این نگاه در جهت تضعیف نهاد انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری است چرا که ما در ساختار حقوقی کشور هیچ نهاد دیگری نداریم که تا این حد بتواند مردم سالاری را تقویت کند. اتفاقا رای مردم بسیاری از نقشه ها را برهم می زند.
این آگاه سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره طرح تحریم انتخابات از سوی مدافعان این نگرش افزود: سیاست عرصه نتیجه گیری است و هر چه پیش می رویم بخشی از روشنفکران سیاسی ما هم دارند به سمت عملگرایی حرکت می کنند. من از بسیاری از موافقان تحریم خواسته ام استدلال خود را درباره کارآمدی عدم حضور در پای صندوق های رای بیان کنند و بگویند که کاهش مشارکت مردم چه کمکی به تحقق مردم سالاری دینی می کند؟ چه دردی از دردهای مردم را دوا و چه مشکلی برای تمامیت خواهان ایجاد می کند ولی هیچ وقت پاسخ مستدلی نشنیده ام؛ ضمن اینکه در بدترین شرایط هم حضور 45 تا 50 درصد واجدان رای در پای صندوق ها حتمی است و تحریم انتخابات یعنی از دست دادن فرصتی بی بدیل برای اصلاح کشور.
منصوری با اشاره به اینکه سیاست تحریم همواره در یک دهه اخیر شکست خورده است اظهار داشت: مردم ایران ثابت کرده اند که یکی از آگاه ترین و مسئولیت پذیرترین مردم کشورهای منطقه هستند چرا که دریافته اند که هر اصلاحی بخواهد اتفاق بیفتد باید از درون باشد و دموکراسی کالایی وارداتی نیست.
وی ادامه داد: اگر نیروی مخربی مانند داعش کشورهای منطقه را به آتش کشیده ولی نتوانسته در ایران موفق باشد علاوه بر تلاش نیروهای امنیتی به خاطر این است که تفکر داعش در میان مردم پایگاه ندارد. مردم راه اصلاح را از طریق صندوق رای برگزیده اند و دنبال جنگ و تنش نیستند.

**
مشارکت 65 درصدی قدرت چانه زنی دولت در مسائل داخلی را افزایش می دهد
وی مشارکت حداکثری در انتخابات هفتم اسفند را کمکی بزرگ به دولت دانست و گفت: برای اینکه برجام بتواند مراحل اجرایی خود را با موفقیت طی و بازار کسب و کار رونق پیدا کند وجود مجلسی عاقل و همراه ضروری است.
منصوری اظهار داشت: طی سالهای 84 تا 92 رانتهایی در کشور شکل گرفت که به شدت در مقابل توسعه و رشد کشور مقاومت می کنند. شما شاهد بودید که بعد از سفرهای رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا چه هجمه هایی به وی صورت گرفت. یقین بدانید اگر مجلس دست تندروها بیفتد تمام تلاش خود را می کنند تا برجام اجرایی نشود.
وی توفیق دولت در تحقق وعده های سیاسی داخلی خود را نیز منوط به روی کارآمدن مجلسی معتدل دانست و افزود: ما نمی گوییم مجلس وکیل و گوش به فرمان دولت باشد بلکه باید وکیل المله باشد. اما وقتی به دلایل جناحی وزارتخانه ای مثل علوم را از وزیری کاربلد و دانشمند چون فرجی دانا محروم می کند در عمل ضربه آن را مردم می خورند. چرا که دولت باید بتواند از همه نیروهای توانمند کشوردر کابینه خود استفاده کند.
این فعال سیاسی ادامه داد: اگر دولت یازدهم بخواهد جایگاه مناسبی را که در عرصه بین الملل کسب کرده را دستاویزی برای جلوگیری از رشد افراط گرایی در منطقه آشوب زده خاورمیانه قرار دهد لازمه اش همراهی مجلس است. وگرنه افرادی که با حمایت از حمله به سفارت عربستان، اعدام ظالمانه شیخ نمر را به فرصتی بادآورده برای محکومیت جمهوری اسلامی تبدیل کردند نمی توانند یاری کننده این دولت باشند.
وی با تاکید بر اینکه با مشارکت بالای 65 درصد مجلس به دست اعتدالگرایان خواهد افتاد گفت: مجلس همراه می تواند قدرت چانه زنی روحانی را برای گشایش های سیاسی در کشور افزایش دهد و نمایندگان مطالبات داخلی مردم را پیگیری کنند. این مجلس می تواند مردم و حکومت را به هم نزدیک تر کند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.