آذر منصوری
آذر منصوری

آذر منصوری

آذر منصوری:زنده باد مخالف من- ایران برای همه ایرانیان

   

 

 

آذر منصوری: نگاهی گذرا به آنچه این روزها در حال اتفاق است نشان می‌دهد که تفاوت بارز رویکردی و گفتمانی و عملکردی اصلاح‌طلبان با رقیب و رقبای خود در طی حضور و ایفای نقش آنان در فضای سیاسی ایران موجب غلبه و پیشی گرفتن این رویکرد صلح مدار و مدارا محور در فضای عمومی‌کشور شده و به مدد تدبیر، بردباری، و امیدی که اصلاح طلبان در طی یک فرایند فراگیر در بستر یک ائتلاف ملی بر آن وفاق ورزیدند موجب رویشی نو شدند و در انتخابات هفتم اسفند ماه 94 علی رغم همه ناملایمات، این جریان سیاسی توانست گام دوم ترسیمی‌خود را با موفقیت بردارد. با این پیروزی اصلاح طلبان ثابت کردند که موانع و ناملایمات و تنگ‌نظری‌ها در تعلق این جریان سیاسی نسبت به منافع ملی، مصالح کشور و دغدغه‌مندی آنان نسبت به مطالبات مردم، برای حضور حداکثری و موثر آنان تاثیری نداشته و ندارد و آنها در هر شرایطی با آسیب شناسی و ارزیابی هر موقعیت و نقد رفتار گذشته خود، مدبرانه مسیر گام بعدی را به پشتوانه همدلی و همراهی فراگیر مردم، اگرچه با حداقل امکانات، تعیین می‌کنند. چه آنکه در شرایط فعلی نیز انتخابات را در دسترس‌ترین گزینه برای برداشتن گامی‌به پیش برای جریان سازی اصلاحات دانسته و می‌دانند.
حال با نزدیک شدن به اتمام شمارش آراء و تحقق گام دوم، تاکید و پافشاری بر گفتمان اصلاح طلبی و مشی برتر آن می‌تواند در تلطیف فضا و حفظ دستاوردی که برای رسیدن به آن مجاهدت ها شده است و سرمایه‌های این جریان از هر آنچه داشته اند مایه گذاشته اند نقشی تعیین کننده داشته باشد.
اصلاح طلبان دو شعار اصلی را سرلوحه و سنگ زیرین حرکت‌های خود در جریان فعالیت‌هایشان قرار داده‌اند. دو شعاری که بیانگر تفاوت دیگر و بارز این جریان با رقبای خود است:
زنده باد مخالف من
ایران برای همه ایرانیان
از اکنون و در فضای پس از گام دوم توجه به این دو شعار باید مورد توجه همه کسانی باشد که خود را متعلق به گفتمان اصلاح طلبی می‌دانند و در عمل باید این پایبندی را به اثبات برسانند. این ضرورت در شرایط فعلی، حائز اهمیت ویژه است.
زنده باد مخالف من و ایران برای همه ایرانیان به معنی آن است که پیروز این انتخابات مردم هستند فارغ از اینکه این مردم مخالف یا موافق اصلاحات باشند و فارغ از اینکه در هر حوزه پیروز انتخابات، اصلاح طلب باشد یا اصولگرا .
از این رو همه کسانی که به گفتمان اصلاح طلبی تعلق دارند باید با این باور از پیروزی به دست آمده به عنوان فرصتی برای تحقق وحدت و آشتی ملی بهره گیرند. بطور قطع خط و نشان کشیدن برای رقیب در مغایرت با گفتمان و رویکردی است که همواره مایه مباهات و
وجه تمایز این جریان سیاسی بوده است و اکنون فرصت اثبات آن در عمل و برداشتن گام دیگری با محوریت تاکید بر ضرورت آشتی ملی و پرهیز از توسعه حس تقابل و تنگ نظری برای اصلاح طلبان فراهم شده که با همراهی و همدلی یکایک همراهان گام دوم در این عرصه نیز افتخار خواهند آفرید.

روزنامه آفتاب یزد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.